Cathrine Gilje

HOME WORK REVIEWS NEWS CV LINKS CONTACT

Reviews - omtale

Stedsspesifikk tegnekunst

I dag står Sandnes sykehus som tomt skall, en ruin etter nærmere hundre års sykehusdrift. Alt og alle er flyttet ut, men kunstneren Cathrine Gilje har de siste månedene hjemsøkt de tomme salene, som et gjenferd som framkaller bilder fra det livet som engang fylte dem. Hun har fått frie tøyler til å tegne - hun tegner både to- og tredimensjonalt og bruker en rekke teknikker. Slik har hun skapt stedsspesifikke tegninger; hun forvandler sykehuset til en midlertidig labyrint av kunstopplevelser.
LAST NED PDF LES MER LES MER

Fem gåtefulle kvinner

Gjennom stor frihet i bruken av virkemidler undersøker de fem kvinnelige kunstnerne muligheter og begrensninger innen spesifikke medier som maleri og tegning, samtidig som de lukker denne nysgjerrige åpenheten om underlige gåter, dels eventyraktige, dels absurde. De stiller ut sammen i Rogaland Kunstsenter, men skaper ingen helhetlig utstillingsopplevelse - i stedet gir de oss ganske ulike innfallsvinkler til bildet som meningsbærende medium.
LAST NED PDF LES MER LES MER

Beveget og gjennomlyst

Det var bevegelse i rom som var tema for Cathrine Gilje da hun viste sin fotografiske kunst i Stavanger kunstforening i 1996 - det flyktige fastholdt i fotografiets frosne øyeblikk. Denne tematikken er videreutviklet i Sandnes Kunstforening.

LAST NED PDF LES MER LES MER

Ung, norsk kunst i Bøvlingbjerg

Hvis man sætter en nål i kortet for hver nedlagt skole eller forhenværende meieri, som af en eller anden ildsjel har fået nyt liv som "kunstsenter", vil der danne sig et oppmuntrende billede, et intryk af,at kulturen trives som aldrig før, selv på den yderste og mest forblåste rand. Træder man innenfor i et af disse "Det Gamle…" dit eller dat, avløses optimismen dog hurtig af en fornemmelse af træt rutine og af at man har set det hele så uendelig mange gange før: "Kunsten" består af sølvbryllupsgaver, de sædvanlige granitfisk, rustne jernfugle på spid, tusende måder at anbringe et fyrfadslys på, garneret med lidt dæmpet Vivaldi på båndopptageren og den lokale Hofmeister-epigon på væggene. Disse galleriers højsæson er julen, hvor deres spesiale er allerbest efterspurgt: Hygge og nostalgi. Desværre utgjør de etterhånden også de lokale ugeavisers kunsthorisont.
LAST NED PDF LES MER LES MER

Kropp, rom og tid

Stavanger Kunstforening fortsetter sin prisverdige presentasjon av unge, interessante kunstnere. Denne gang er det en lokal fotografidebutant, Cathrine Gilje, som lar hele utstillingen kretse om bevegelse i rom; og som presenterer arbeidene som fotoobjekter.
LAST NED PDF LES MER LES MER

Tema
Bevegelse i Rommet